Mijn betovergrootmoeder

Catherina de Vogel is mijn betovergrootmoeder (de oma van mijn oma).

Voor mij is ze een heel speciale voorouder. Dit komt denk ik zelf omdat ik zo veel over haar weet. Ze werd geboren op 4 juni 1871 in Tuban, Java. Toen der tijd was dit nog Nederlands-Indië. Als jong meisje ging ze met haar ouders terug naar Nederland waar ze uiteindelijk naar school ging en ging studeren aan het conservatorium. Kort hierna begon ze optredens te geven door Europa en na de 2e Wereld Oorlog en haar 2e huwelijk begon ze zelfs over de wereld te reizen voor haar tournees.

 

Lange tijd had ik niet meer dan een foto van haar als jong meisje, maar van een familielid kreeg is een aantal foto's van advertenties waar zij zelf of stond afgebeeld (zoals hier rechts).

 

Bij mijn oma thuis ligt nog een hele stapel brieven die ze tijdens haar tournees in het buitenland naar haar zonen in Nederland schreef. Ik ben samen met mijn oma en mijn moeder begonnen deze brieven allemaal uit te typen. In de toekomst hopen we deze brieven in een soort gebundelde versie, misschien wel in een boek, af te drukken.


Voor dit project ben ik deze week op zoek gegaan naar krantenknipsels uit oude kranten uit het Nederlands-Indië en uit Amerika. Naast korte advertenties en aankondigingen vond ik hier ook recensies en korte verslagen van haar optredens. Hoe bijzonder is dit. Door de jaren heen weet ik steeds meer over haar te verzamelen. Brieven, foto's, advertenties, krantenknipsels. Wie weet wat er in de toekomst nog bij gaat komen!

 

Een ding zou ik nog wel heel graag willen, hoewel dat waarschijnlijk nooit zal gebeuren. Ik zou het geweldig vinden als ik haar ooit had kunnen horen zingen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0